Kuvaus
Helsingissä on vuodesta 2011 lähtien toiminut kaupunginjohtajan nimeämä, eri virastojen edustajista koostunut, sähköisen liikenteen työryhmä. Työryhmän tehtävänä on ollut sähköistyvän autoliikenteen edistäminen ja ensivaiheen kehitystoimien koordinointi. Työssä on määritetty sähköautojen julkisen latausinfrastruktuurin suunnittelun ja toteutuksen periaatteet Helsingissä.
Toteutus sähköisen liikenteen työryhmän suositusten mukaisesti.
”Hiilineutraali Helsinki 2035” –toimenpideohjelman mukaisesti vuonna 2035 sähköautojen osuus täytyy olla 30 % Helsingin ajoneuvokannasta. Vuoden 2020 lokakuussa Helsingissä oli liikennekäytössä 7 507 ladattavaa hybridiautoa ja 1 379 sähköautoa eli yhteensä 8 886. Kaikkiaan Helsingissä on liikennekäytössä noin 250 000 autoa. Ladattavien autojen suhde kaikkiin liikennekäytössä oleviin autoihin on tällä hetkellä 3,6 %.
Helsingin julkisten latausasemien sijainnit perustuvat latausasemien yleissuunnitelmaan, jota Kaupunkiympäristö pitää ajan tasalla. Helsingissä on noin 200 julkista sähköautojen latauspistettä, joista 58 otettiin käyttöön vuoden 2020 alussa. Vuoden 2020 alussa käyttöönotettujen julkisten latauspisteiden toteuttaja valittiin kilpailuttamalla; kilpailutuksen voitti Helen Oy. Helsingissä on lisäksi puolijulkisia ja yksityisiä latauspisteitä. Puolijulkiset latauspisteet sijaitsevat mm. jakeluasemilla ja kauppakeskuksissa. Yksityiset latauspisteet sijaitsevat kiinteistöissä useimmiten kotien ja työpaikkojen yhteydessä. Motivan mukaan julkisten latauspisteiden osuus kaikista latauspisteistä on 10 %.
Motivan mukaan sähköautojen latauksista noin 90 % suoritetaan yksityisissä latauspaikoissa kotona tai työpaikoilla. Jotta sähköautojen osuus Helsingin autokannasta lisääntyy, latauspisteiden toteuttamista tulee edistää uudis- ja täydennysrakentamisen yhteydessä. Myös olemassa olevan rakennuskannan latauspaikkojen yleistymistä tulee edistää. Helsingissä Kalasataman tontinluovutusehdoissa edellytetään, että vähintään 1/3 autopaikoista varustetaan sähköautojen latauslaitteilla. Tontinluovutusehdoissa edellytetään lisäksi, että kaikki autopaikat tulee pystyä varustamaan helposti latauslaitteilla. Latauspistevalmiudella tarkoitetaan pysäköintipaikalle asti toteutettua kaapelointia tai muuta vaatimukset täyttävää sähkönjakelujärjestelmää myöhemmin asennettavia sähköajoneuvojen latauspisteitä varten.
Petri Arponen ja Mikko Lehtonen vastaavat julkisten latauspaikkojen toteuttamisesta, Juha Hietanen edistää puolijulkisten latauspaikkojen toteuttamista