Toimenpiteet

Edellinen | Seuraava

23
Bussien latausinfra

Ajoneuvoteknologian muutokset

Toimenpide on osa  Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän (HSL) bussiliikenteen kilpailuttamisohjelmaa.

Joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi bussiliikenteen kalustoa uudistetaan kasvavalla määrällä sähkökäyttöisiä ajoneuvoja. HSL:n tavoitteena on sähköistää 30 % bussiliikenteestään vuoteen 2025 mennessä. Sähköbussien käyttöönotto edellyttää latausasemia reittien päätepysäkeillä. Latausinfrastruktuuri toteutetaan yhteistyössä HSL:n, HKL:n, Helenin, Helsingin kaupungin ja liikenteenharjoittajien kesken.

Helsingin alueella on vuoteen 2019 mennessä toteutettu bussien latausasemat Rautatientorille, Hakaniemeen, Ruskeasuolle, Koskelaan, Malminkartanoon ja Vuosaareen.

Syksystä 2021 alkaen on linjojen 18 ja 39 liikenne suunniteltu ajettavan sähkönivelbusseilla. Tämän muutoksen mahdollistamiseksi tarvitaan uudet latausasemat linjojen päätepysäkeille Eiraan, Munkkivuoreen ja Myyrmäkeen. Myös uutta Haagaa ja Kannelmäkeä palvelevaa runkolinjaa 40 on tarkoitus liikennöidä sähköbusseilla. Linja 40 tarvitsee latausaseman Kannelmäkeen. Haagan uusittu linjasto pyritään myös ottamaan käyttöön elokuussa 2021.

Virallinen kuvaus
Toimenpideohjelman mukaan
Toteutetaan bussien latausinfran laajentamista osana bussiliikenteen kilpailuttamisohjelmaa
(Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelmasta)

Tehtävät

    Mitä on tehty?
  • 16.10.2019
    Toimenpiteen yhteyshenkilö valittu
  • 08.11.2019
    Toimenpiteestä on tilannekuvaus
  • 10.01.2020
    Latausasemien toteutettavuuden selvittäminen

    Selvitetään mahdollisuudet rakentaa latausasemia päätepysäkeille ja tehdään alustavat yleispiirteiset layout-suunnitelmat latausratkaisuista. (KYMP, HSL) 

  • 11.02.2020
    Sähköbussilinjojen liikennöinnin tarjouspyyntö

    Laaditaan sähköbusseilla ajettavien linjojen liikennöinnin tarjouspyynnöt ja järjestetään tarjouskilpailu. (HSL)

    HSL:n hallitus päätti kokouksessaan 11.2.2020 järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun linjoille, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät elokuussa 2021. HSL:n hallitus päätti kokouksessaan 14.4.2020 muuttaa tarjouspyynnön sisältöä liikennöinnin ja kalustovaatimusten osalta.

    Tarjouskilpailukierroksen liikennöintiin tarvitaan 68 matalalattiaisia kaupunkilinja-autoa. Näistä 58 tulee olla sähkökäyttöisiä, 10 auton osalta käyttövoimaksi ei edellytetä sähköä.

    Linjojen 18 (Eira – Kamppi – Munkkivuori), 39 (Eira – Kamppi – Munkkivuori – Malminkartano – Myyrmäki) ja 40 (Elielinaukio – Kannelmäki) liikennöintiin tarvitaan 40 sähkökäyttöistä nivellinja-autoa, joissa on vähintään 45 istumapaikkaa.

    Linjoja 14 (Kamppi – Pajamäki), 24 (Kamppi – Seurasaari), 37 (Kamppi – Myyrmäki), 41 (Kamppi – Etelä-Haaga – Pohjois-Haagan asema) ja 42 (Kamppi – Maununneva – Kannelmäki) tulee liikennöidä kaksiakselisilla busseilla.

    Tällä tarjouskilpailulla kilpailutettavan liikenteen osuus on noin 5,3 % HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja 5,4 % linjakilometreistä.

    Mitä on tehtävä?
  • 02.07.2020
    Tarjouskilpailun ratkaisu

    Vertaillaan saadut tarjoukset ja valitaan tarjouskilpailun perusteella uusien sähköbussilinjojen liikenteenharjoittajat. (HSL)

  • 01.07.2021
    Latausasemien tarkempi suunnittelu ja rakentaminen

    Suunnitellaan latausasemat yksityiskohtaisesti niihin kohteisiin, jotka tarvitaan sähköbussiliikenteen käynnistyessä syksyllä 2021. Tarvittavat latausasemat ja -menetelmät selviävät, kun liikennöinnin tarjouskilpailu on ratkaistu. Rakennetaan latausasemat kevään ja kesän 2021 aikana. Suoritetaan latausasemien yhteiskäyttötestaukset bussikaluston kanssa ennen liikenteen aloitusta. (KYMP, HSL, HKL, Helen)

  • 15.08.2021
    Liikenne sähköbusseilla aloitetaan linjoilla 14, 18, 24, 37, 39, 40, 41 ja 42

Mittarit

Bussien latausinfran määrä
Vaikutus
Kohtalainen
Eteneminen
Ajallaan
Aikajänne
Yhteyshenkilöt
  • Reetta Koskela

    Reetta Koskela

    liikennesuunnittelija

    Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

  • Petri Saari

    Petri Saari

    kalustoinsinööri

    Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

  • Markku Granholm

    Markku Granholm

    liikenneinsinööri

    Liikenne- ja katusuunnittelu

Tietoja päivitetty 20.04.2020

Miten tämä toimenpide vaikuttaa tavoitteeseen?