Toimenpiteet

Edellinen | Seuraava

3
Pyöräliikenteen baanaverkko

Kestävien kulkumuotojen käyttö

Toimenpide on osa Helsingin kaupungin pyöräilyn edistämisohjelmaa.

Yhtenäinen pyöräverkko on ensisijainen tekijä matka-ajan lyhentymiseen ja sitä kautta pyöräilyn kilpailukyvyn edistämiseen. Tärkeimpinä toimenpiteinä pyöräilyn edistämisessä Helsingin kannalta ovat puuttuvien yhteyksien sekä pullonkaulojen poistaminen ja työmatkaliikenteelle tarkoitetun laatukäytäväverkon rakentaminen. Baanat (laatukäytävät) ovat nopeaan ja tasavauhtiseen pyöräilyyn tarkoitettuja, autoliikenteestä eroteltuja laadukkaita pyöräteitä, jotka yhdistävät seudun suurimmat asuinkeskittymät suurimpiin työpaikkakeskittymiin ja kampusalueisiin. Baanat hyödyntävät nykyisiä tai rakenteilla olevia puisto-, rata tai moottoritiekäytäviä. 

Tavoitteena on, että baanverkon toteutunut pituus vuonna 2030 on 130 km. Vuonna 2019 baanaverkkoa oli rakennettu 6 km. 

Virallinen kuvaus
Toimenpideohjelman mukaan
Pyöräliikenteen baanaverkko valmistuu 2030 mennessä
(Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelmasta)

Tehtävät

    Mitä on tehty?
  • 24.09.2019
    Toimenpiteen yhteyshenkilö valittu
  • 23.10.2019
    Toimenpiteestä on tilannekuvaus
  • 31.03.2020
    Raportoidaan rakennetun tavoiteverkon mukaisten pyöräväylien pituus

    Keskeisimpiä syitä tavoiteverkon hitaammalle toteuttamiselle ovat rajalliset henkilöresurssit suunnittelussa, mikä hidastaa baanverkoston suunnittelua ja toteuttamista.

    Mitä on tehtävä?
  • 31.03.2021
    Raportoidaan rakennetun tavoiteverkon mukaisten pyöräväylien pituus
  • 31.03.2022
    Raportoidaan rakennetun tavoiteverkon mukaisten pyöräväylien pituus
  • 31.03.2023
    Raportoidaan rakennetun tavoiteverkon mukaisten pyöräväylien pituus
  • 31.03.2024
    Raportoidaan rakennetun tavoiteverkon mukaisten pyöräväylien pituus
  • 31.03.2025
    Raportoidaan rakennetun tavoiteverkon mukaisten pyöräväylien pituus
  • 31.03.2026
    Raportoidaan rakennetun tavoiteverkon mukaisten pyöräväylien pituus

Mittarit

Vaikutus
Kohtalainen
Eteneminen
4% valmis
Myöhässä
Aikajänne
Vastuuorganisaatiot
Maka_LikeMaka_Aska
Yhteyshenkilöt
  • Oskari Kaupinmäki

    Oskari Kaupinmäki

    pyöräilykoordinaattori

    Liikenne- ja katusuunnittelu

  • Teppo Pasanen

    Teppo Pasanen

    liikenneinsinööri

    Liikenne- ja katusuunnittelu

  • Jari Rantsi

    Jari Rantsi

    liikenneinsinööri

    Liikenne- ja katusuunnittelu

  • Hanna Ikonen

    Hanna Ikonen

    suunnittelija

    Asemakaavoitus

Tietoja päivitetty 13.05.2020

Miten tämä toimenpide vaikuttaa tavoitteeseen?