Hyppää sisältöön

7
Raitioliikenteen kehittämisohjelma

Categories:Kestävien kulkumuotojen käyttö

Kuvaus

Raitioliikenteen kehittämisohjelman tavoitteena on parantaa kantakaupungin raitioliikenteen nopeutta ja luotettavuutta. Raitioliikenne on pääasiallinen kantakaupungin sisäinen joukkoliikennepalvelu, ja raitioverkko laajenee tulevaisuudessa esikaupunkeihin uusien pikaraitioteiden toteutuksen myötä. Raitioliikenteen kehittäminen tuottaa hyötyjä matkustajille ja lisää myös liikenteen järjestämisen kustannustehokkuutta. 

Kehittämisohjelman tärkeimmät toimenpiteet ovat raitioliikenteen liikennevaloetuuksien kehittäminen, pääkatujen remonttien toteuttaminen, ratatekniikan kehittäminen, pienempien infraparannusten toteuttaminen ja liikennöinnin kehittäminen. Toimenpiteiden toteutusvastuut jakautuvat Kympin, HKL:n ja HSL:n kesken. Tavoitteena on, että toimenpiteet on toteutettu vuonna 2028.

Raitioliikenteen kehittämisohjelman koordinointivastuu on Likellä ja sen toimeenpanoa ohjaa raitiotiehankkeiden koordinointiryhmä, jossa on mukana Like, kanslia, HKL ja HSL. Kehittämisohjelman seuraamiseen on kehitteillä raitioliikenteen suorituskykymittaristo, joka seuraa liikenteen keskinopeutta, luotettavuutta ja täsmällisyyttä.

 

 

Virallinen kuvaus

Toimenpideohjelman mukaan
Raitioliikenteen kehittämisohjelman toteutus Helsingin osalta. Raitioliikenteen nopeus-, sujuvuus-, luotettavuus- ja häiriöttömyystavoitteiden saavuttaminen.
(Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelmasta)

Tehtävät

Mitä on tehtävä?

  • 31.12.2020

    Joukkoliikenteen suorituskykymittariston käyttöönotto

    Toteutetaan reaaliaikainen mittaristo, joka yhdistää joukkoliikenteestä saatavan paikannus- ja liikennöintidatan helppokäyttöiseksi portaaliksi. Mittariston avulla seurataan raitioliikenteen kehittämistavoitteiden toteutumista.

    Vastuutaho HSL

  • 31.12.2020

    Raitioliikenteen palvelu- ja toimintalinjausten määrittäminen

    Määritellään aiempaa selkeämmin raitioliikenteen palvelutavoitteet ja palvelukokemus asiakkaan näkökulmasta.

    Vastuutaho HSL

  • 31.12.2021

    Toimenpiteet väärinpysäköinnin ehkäisemiseksi

    Tehdään toimenpiteitä, jotka vähentävät kadunvarsipysäköinnistä syntyviä häiriöitä raitioliikenteelle. Esimerkkejä toimenpiteistä ovat raitiotiekatujen talvihoidon parantaminen, kadunvarren pysäköintipaikkojen selkeämpi merkintä maalauksin ja yksittäiset pysäköintikiellot ongelmallisimmissa kohdissa.

    Vastuutaho Like

  • 31.12.2022

    Ajotapojen yhdenmukaistaminen

    Luodaan yhtenäiset käytännöt raitioliikenteen liikennöintiin palvelukokemuksen parantamiseksi ja yhdenmukaistamiseksi.

    Vastuutahot HSL ja HKL

  • 31.12.2022

    Raitiotiesuunnittelun koulutusten järjestäminen

    Kasvatetaan liikenteen ja infrastruktuurin suunnittelijoiden osaamista raitioteihin liittyvissä erityiskysymyksissä.

    Vastuutahot HKL ja HSL

  • 31.12.2028

    Jokaisella pysäkillä pysähtyminen

    Jokaisella pysäkillä pysähtyminen parantaa joukkoliikenteen täsmällisyyttä. Käytäntö tulee käyttöön vaiheittain pikaraitiolinjojen perustamisen myötä. 

    Vastuutaho HSL

  • 31.12.2028

    Liikennevaloetuuksien optimointi

    Joukkoliikenteen liikennevaloetuudet käydään läpi ja päivitetään siten, että raitioliikenne ja muu runkojoukkoliikenne saa toimivat etuudet risteyksissä. Liikennevaloetuuksia ovat esimerkiksi pidennetty tai ylimääräinen vihreän valon vaihe lähestyvää joukkoliikenteen ajoneuvoa varten.

    Vastuutaho Like

  • 31.12.2028

    Pikaraitioverkkoon kuuluvien pääkatuosuuksien parantaminen

    Perusparannettavat osuudet ovat Hämeentie, Mäkelänkatu ja Mannerheimintie. Osuudet peruskorjataan siten, että ne toimivat nopeina ja sujuvina joukkoliikenteen runko-osuuksina ja niillä voidaan tulevaisuudessa liikennöidä pikaraitiolinjoja esikaupunkeihin.

    Vastuutaho Like

  • 31.12.2028

    Vaihteiden kehittäminen

    Vaihteita korvataan kunnossapidon yhteydessä syväuraisilla vaihteilla ajonopeuden nostamiseksi sekä melun ja tärinän vähentämiseksi. Lisäksi selvitetään vaihteiden turvalaitteiden ja automaation kehittämistä.

    Vastuutaho HKL

  • 31.12.2028

    Ratainfran pienempien parantamistoimenpiteiden toteutus

    Toteutetaan pieniä parannuksia mm. raitioteiden erotteluun muusta liikenteestä ja ratageometriaan.

    Vastuutahot Like ja HKL

  • 31.12.2028

    Raitiotiepysäkkien parantaminen

    Toteutetaan raitiotiepysäkkeihin järjestelyt, joilla parannetaan vaihtoja, luodaan edellytykset pikaraitioliikenteelle ja vähennetään lähekkäin sijaitsevia tai vähällä käytöllä olevia pysäkkejä.

    Vastuutahot Like ja HKL

Mitä on tehty?

  • 23.10.2019

    Toimenpiteestä on tilannekuvaus

  • 13.09.2019

    Toimenpiteen yhteyshenkilö valittu

  • 01.01.2018

    Ohjelman ohjauksen ja koordinoinnin järjestäminen

    Kehittämisohjelman koordinoinnista vastaa Anton Silvo.

    Ohjelman toimeenpanoa ohjaa raitiotiehankkeiden koordinointiryhmä, jossa on edustettuna Like, kanslia, HKL ja HSL.

Mittarit

Raitioliikenteen sujuvuus

Raitioliikenteen häiriöttömyys

Raitioliikenteen luotettavuus

Yhteenveto ja yhteystiedot

Vaikutus

Pieni

Eteneminen

Ajallaan

Aikajänne

Vastuuorganisaatiot

HSLMaka_LikeHKL

    Yhteyshenkilöt

  • Pääyhteyshenkilö Anton Silvo

    Anton Silvo

    liikenneinsinööri

    Helsingin kaupunki

Tietoja päivitetty 24.08.2020

Miten tämä toimenpide vaikuttaa tavoitteeseen?