Toimenpiteet

Edellinen | Seuraava

9
Pyöräliikenteen kehittämisohjelma ja polkupyörien pysäköinnin kehittämisohjelma

Kestävien kulkumuotojen käyttö

9.1. Pyöräilyn kehittämisohjelma

Pyöräilyn edistämisellä voidaan parantaa kaupungin viihtyisyyttä ja elinvoimaa sekä helpottaa ihmisten liikkumista Kaupungin väkiluvun kasvaessa kasvaa myös yksittäisten matkojen määrä, mikä rajallisen katutilan vuoksi edellyttää tehokkaiden ja tilaa säästävien kulkumuotojen – kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen – edistämistä. Siksi pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattaminen on myös tärkeä keino ylläpitää ja entisestään parantaa koko liikennejärjestelmän toimivuutta. 

Helsingin pyöräilyn edistämisohjelman (2014) toteutumista seurataan osana ohjelmaa. Edistämisohjelman päivitystyö on aloitettu vuonna 2019 ja sen on tarkoitus valmistua keväällä 2020

9.2. Polkupyörien pysäköinnin kehittämisohjelma

Polkupyörien pysäköinnin kehittämisohjelma on päättynyt vuonna 2018. Viimeiset ohjelman mukaiset pyöräpysäköintipaikat toteutetaan vuonna 2020.

Virallinen kuvaus
Toimenpideohjelman mukaan
Toteutetaan pyöräilyn edistämisohjelmaa ja polkupyörien pysäköinnin kehittämisohjelmaa
(Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelmasta)

Tehtävät

    Mitä on tehty?
  • 02.10.2019
    Toimenpiteen yhteyshenkilö valittu
  • 23.10.2019
    Toimenpiteestä on tilannekuvaus
  • 11.02.2020
    Suunnittellaan ja rakennetaan pyöräpysäköintipaikkoja 900 kpl
    Mitä on tehtävä?
  • 30.06.2020
    Pyöräliikenteen kehittämisohjelman päivitys on valmistunut
  • 31.12.2020
    Suunnittellaan ja rakennetaan pyöräpysäköintipaikkoja 1200 kpl
  • 31.12.2021
    Suunnittellaan ja rakennetaan pyöräpysäköintipaikkoja 1500 kpl

Mittarit

Vaikutus
Merkittävä
Eteneminen
Ajallaan
Aikajänne
Päästöluokat
Vastuuorganisaatiot
Maka_LikeHSLHKL
Yhteyshenkilöt
  • Ilari Heiska

    Ilari Heiska

    liikenneinsinööri

    Liikenne- ja katusuunnittelu

  • Oskari Kaupinmäki

    Oskari Kaupinmäki

    pyöräilykoordinaattori

    Liikenne- ja katusuunnittelu

  • Jari Rantsi

    Jari Rantsi

    liikenneinsinööri

    Liikenne- ja katusuunnittelu

Tietoja päivitetty 14.02.2020

Miten tämä toimenpide vaikuttaa tavoitteeseen?